Zdrowy tryb życia - hasło powtarzane niczym mantra, odmieniane przez wszystkie przypadki. Zalecany, polecany wręcz nakazany. Każdy, mniej więcej, czuje co się pod tym hasłem kryje. Podsumowując jednak wszystkie te przeczucia i przekonania - co to właściwie znaczy ten zdrowy tryb życia?

Zdrowy tryb życia to wdrożenie, przede wszystkim, 6 podstawowych zasad.
1. Po pierwsze zdrowa, dobrze zbilansowana dieta. Dużo warzyw i owoców, kasze, ryby, dobrej jakości mięso. Unikanie sztucznej, przetworzonej żywności, chemicznych dodatków, konserwantów i ulepszaczy. Umiar w jedzeniu, nawet tego zdrowego, jedzenia, wystrzeganie się fast foodów i słodzonych, sztucznych napojów.

2. Unikanie używek wszelkiego rodzaju. Kawa, papierosy, alkohol, miękkie i twarde narkotyki czy dopalacze. Po prostu nie. Choć niektóre z tych rzeczy nie szkodzą w małych ilościach, a czasami są wręcz polecane, to jednak tylko trzymanie się od nich z daleka, można zaliczyć do zdrowego trybu życia.

3. Aktywny tryb życia. Kolejne, popularne hasło. Co znaczy? W literaturze, to co najmniej 30 minutowy wysiłek, o średnim obciążeniu organizmu, 5 razy w tygodniu bądź godzinny wysiłek o dużym nasileniu, 3 razy w tygodniu. Jednakże codzienny, godzinny, intensywny spacer również może uchodzić za aktywny tryb życia, szczególnie gdy dwadzieścia lat ma się już dawno za sobą.

4. Profilaktyczne badania. To one, wykonywane regularnie, pozwalają na bieżąco reagować na pojawiające się problemy. Organizm, zanim porządnie się rozchoruje, niemalże zawsze daje nam sygnały ostrzegawcze. Im wcześniej zostaną zauważone, tym szybciej i sprawniej będzie można dane schorzenie leczyć. Wystarczy raz w roku zrobić podstawowe badania: morfologię, OB, poziom cukru i cholesterolu oraz badanie moczu, by móc szybko zareagować na ewentualne zmiany. Kobiety powinny pamiętać także o odwiedzaniu ginekologa i mammografii.
5. Spokojny sen. Sen jest jednym z podstawowych czynników niezbędnych do prawidłowego rozwoju każdego żywego organizmu. To podczas snu regenerują się komórki, a te martwe są wymieniane na nowe. Dorosły człowiek, aby sen spełnił swoją funkcję, potrzebuje go od 6 do 8 godzin, w odpowiednich warunkach. Zaniedbania w tej kwestii szybko osłabiają organizm, narażają go na infekcję, powodują słabszą pracę mózgu i coraz gorsze samopoczucie.
6. Umiejętność relaksu i wyciszenia. Czytanie książek, spacery, wędkowanie czy gra na komputerze to tylko pozornie, jedynie zabieracze czasu. Jeśli bowiem sprawiają, że organizm się odpręża i odrywa od codziennej rutyny, są ważnym elementem zdrowego trybu życia. Przewlekły stres, który jest wynikiem braku takich chwil dla siebie, prowadzi do wielu zaburzeń i problemów zdrowotnych.

Mimo oczywistości tych zaleceń, w codziennych życiu bardzo trudno o ich realizację. W tym wypadku, należy jednak, zrobić wszystko aby osiągnąć ideał. To naprawdę kwestia życia i śmierci. Naszego życia.