Mleko, mięso, gluten, tłuszcze i węglowodany. To te, składniki i produkty, są najczęściej eliminowane z diety. Wg różnych, często wykluczających się badań, to one odpowiadają za nadwagę, złe samopoczucie, zaburzenia pracy jelit i żołądka czy nieodpowiednią pracę wątroby. Gdy eliminacja motywowana jest ewidentnym uczuleniem czy nietolerancją, trudno z tym dyskutować. Jednak gdy na diety eliminacyjne decydują się ludzie zdrowi rodzi to pewne konsekwencje.

Dieta bezmięsna jest zdecydowanie najpopularniejszą dietą eliminacyjną. Często jednak stosowana jest nie ze względów zdrowotnych lecz ideologicznych. W takim wypadku należy jedynie pamiętać, aby mięso zastąpić odpowiednimi produktami bogatymi w białko, wapno i żelazo.

Mleko przechodzi ostatnio trudne chwile. Po triumfalnym powrocie na salony, zmaga się z wieloma zarzutami. Coraz więcej osób decyduje się na jego wyeliminowanie. Mleko jako bogate źródło wapna i witamin wydaje się być dobrym i ważnym składnikiem diety. Po jego wykluczeniu trzeba dobrze zbilansować menu by uzupełnić te braki.

Gluten też zrobłi ostatnią furorę jako odpowiedzialny za nadwagę, depresję i zaburzenia jelitowe. Badania tego do końca nie potwierdzają, jednakże wiele osób zdecydowało się wycofać go ze swojej diety. Może to być o tyle niebezpieczne, że gluten występuje w wielu produktach i umiejętne zastąpienie ich bywa dość trudne bez konsultacji z lekarzem czy dietetykiem.

Niektórzy by osiągnąć pożądane efekty usuwają ze swojego jadłospisu całe grupy odżywcze np. białka czy tłuszcze. To najmniej bezpieczna dieta eliminacyjna. Zarówno białka jak i tłuszcze są bowiem niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu. O ile można takie ograniczenia wprowadzić czasowo, o tyle na dłuższą metę może to poważnie zaszkodzić zdrowiu.

Dieta eliminacyjna ma więc zdecydowanie sens jeśli nasz organizm rzeczywiście źle reaguje na któryś składnik. Chorzy na celiakię nie mogą jedynie unikać, ale muszą całkowicie wyeliminować gluten. Ci z nietolerancją laktozy dla własnego dobra nie powinni pić nawet pół szklanki mleka dziennie, na tej samej zasadzie co alergicy odpuszczają sobie orzechy czy truskawki. W bardziej skomplikowanych jednostkach chorobowych, pod opieką i na wyraźną sugestię lekarzy, powinno się wykluczać z diety często kilka grup alergenów jednocześnie. Jednakże zdrowy, prawidłowo funkcjonujący organizm nie wymaga takich zabiegów. Mogą być wręcz dla niego niebezpieczne. Do osiągnięcia bowiem niższej wagi czy lepszego samopoczucia wystarczy często jedynie większy rozsądek w jedzeniu, odpowiednie zbilansowanie diety i prowadzenie aktywniejszego trybu życia.